Pálfi Norbert

IRODALOM, SZÖVEG, INFORMÁCIÓ:
Könyv a G2 galaxisban, avagy az ebook helyzete és kilátásai

**************************************************

 

 

 

4. AZ EBOOK-PARADIGMA ÉS A HATALOM KÉRDÉSEI

4.4. Honfoglalás 2.0

 

Hogy mi, magyarok mit csinálhatnánk az ebookkal, arra van egy ötletem. Ha a piac felől közelítem meg az ebook problémát, az ebooknak olyan közeget kell találni, ahol van rá szükséglet, és keríthető hozzá tartalom. Olyan közeg, amely tanulékony, fogékony az internet, a számítógép és a digitális könyv újdonságaira.

 

Logikus az a feltételezés, hogy a magyarok nagyrésze legtöbbet az iskolában olvas. Ez elméletben kötelező, mivel iskolakötelezett minden magyar állampolgár 16 éves koráig. Mindazonáltal nemzetvesztő, töredezős, szoborkidobálós, félrebeszélős, identitásvesztős történelmünk utolsó tíz évében súlyos hasadékok keletkeztek a társadalomban. Nőtt a szegénység, nőttek az életszínvonalbeli különbségek, nőtt a megosztó rés.

 

A szegény embernek is kötelező iskolába járatni gyermekét. És az bizony pénzbe kerül. Például a tankönyv is, vagy a kötelező olvasmányok. Kötelező fogyasztás. Kötelező adózás, kényszerből fizetett nyomdaköltségek, papírárak, jogdíjak. Áfa, meg ilyenek.

 

Hát nem. Használjuk fel az ebook lehetőségeit az iskolai tankönyvek, kötelező olvasmányok (és mindaz, ami az iskolakötelezettség ideje alatt és azon túl iskolai segédlet) előállítására és ingyenesen hozzáférhetővé tételére. Legyen a könyv mindenkié!

 

Végezze ezt a tartalomadaptációs munkát a felsőoktatás! A felsőoktatás szerezze vissza a tekintélyét a társadalomban, és foglalja vissza az őt megillető kulturális hatalmat! Adjon ingyenes forrást, segítséget, tudást az alsóbb oktatási szinteknek! Tanuljon meg tudással kiszolgálni bárkit a felsőoktatásban tanuló hallgató.

 

Egy ideális helyzetről van szó: az oktatási intézmények hallgatói és tanulói hozzáférnek internetterminálokhoz, szabadon használhatják a tanuláshoz. A monitorok bizonyíthatóan nem okoznak testi sérüléseket. A tanulók szabadon, bármikor elérhetik az interneten azokat a helyeket, ahol megtalálják az aktuális segédanyagokat, tankönyveket, könyveket.

 

A felsőoktatás pedig legyen kiadója ezeknek a forrásoknak. Legyen proszemináriumi feladat egy papírkönyv, tankönyv ebook-kiadásának megszerkesztése, vagy éppen az Egri csillagok széljegyzetekkel való ellátása az ebook kiadás számára. Ezek a könyvek mindenki számára legyenek elérhetők, legyenek a magyar nyelven beszélők közös tulajdona, állam bácsi ajándéka, bármi!

 

Mert nemzeti identitásunkat veszítjük el azzal, hogy történelmünket, kultúránkat, múltunkat nem adaptáljuk a jelenre.

 

A könyvtárak nem fogják belátható időn belül gyűjteményeik nagy részét digitalizálni. A könyvkiadók még a frissen kiadott könyvek digitalizálására sem fognak költeni. Az interneten való jelenléthez viszont nagy tömegű tartalomra van szükség, amely nagy tömegű fogyasztóhoz jut el - szükségből, vagy kötelezettségből. És ha oktatás céljára ebook-gyűjteményeket teszünk ingyenesen elérhetővé, az ebook funkciót kap, és a társadalom nagy csoportjait érintő problémáját (a drága tankönyvek problémáját) oldhatja meg. Az egyetem pedig, amelyek ma az egyetlen tudományos kutatásra, kísérletezésre alkalmas bázis, kihasználhatja az alkalmat, hogy régi fényét és tekintélyét visszanyerje. Mert a Honfoglalás 2.0-t, a nemzet visszafoglalását most már ideje lenne elkezdeni.