Pálfi Norbert
IRODALOM,
SZÖVEG, INFORMÁCIÓ:
Könyv a G2 galaxisban, avagy az ebook helyzete és kilátásai
**************************************************
4. AZ EBOOK-PARADIGMA ÉS A
HATALOM KÉRDÉSEI 4.4. Honfoglalás 2.0 Hogy mi, magyarok mit csinálhatnánk az
ebookkal, arra van egy ötletem. Ha a piac felől közelítem meg az ebook
problémát, az ebooknak olyan közeget kell találni, ahol van rá szükséglet, és
keríthető hozzá tartalom. Olyan közeg, amely tanulékony, fogékony az
internet, a számítógép és a digitális könyv újdonságaira. Logikus az a feltételezés, hogy a magyarok
nagyrésze legtöbbet az iskolában olvas. Ez elméletben kötelező, mivel
iskolakötelezett minden magyar állampolgár 16 éves koráig. Mindazonáltal
nemzetvesztő, töredezős, szoborkidobálós, félrebeszélős,
identitásvesztős történelmünk utolsó tíz évében súlyos hasadékok
keletkeztek a társadalomban. Nőtt a szegénység, nőttek az
életszínvonalbeli különbségek, nőtt a megosztó rés. A szegény embernek is kötelező iskolába
járatni gyermekét. És az bizony pénzbe kerül. Például a tankönyv is, vagy a
kötelező olvasmányok. Kötelező fogyasztás. Kötelező adózás,
kényszerből fizetett nyomdaköltségek, papírárak, jogdíjak. Áfa, meg
ilyenek. Hát nem. Használjuk fel az ebook
lehetőségeit az iskolai tankönyvek, kötelező olvasmányok (és
mindaz, ami az iskolakötelezettség ideje alatt és azon túl iskolai segédlet)
előállítására és ingyenesen hozzáférhetővé tételére. Legyen a könyv
mindenkié! Végezze ezt a tartalomadaptációs munkát a
felsőoktatás! A felsőoktatás szerezze vissza a tekintélyét a
társadalomban, és foglalja vissza az őt megillető kulturális
hatalmat! Adjon ingyenes forrást, segítséget, tudást az alsóbb oktatási
szinteknek! Tanuljon meg tudással kiszolgálni bárkit a felsőoktatásban
tanuló hallgató. Egy ideális helyzetről van szó: az
oktatási intézmények hallgatói és tanulói hozzáférnek internetterminálokhoz,
szabadon használhatják a tanuláshoz. A monitorok bizonyíthatóan nem okoznak
testi sérüléseket. A tanulók szabadon, bármikor elérhetik az interneten
azokat a helyeket, ahol megtalálják az aktuális segédanyagokat, tankönyveket,
könyveket. A felsőoktatás pedig legyen kiadója
ezeknek a forrásoknak. Legyen proszemináriumi feladat egy papírkönyv,
tankönyv ebook-kiadásának megszerkesztése, vagy éppen az Egri csillagok
széljegyzetekkel való ellátása az ebook kiadás számára. Ezek a könyvek mindenki számára legyenek
elérhetők, legyenek a magyar nyelven beszélők közös tulajdona,
állam bácsi ajándéka, bármi! Mert nemzeti identitásunkat veszítjük el
azzal, hogy történelmünket, kultúránkat, múltunkat nem adaptáljuk a jelenre. A könyvtárak nem fogják belátható időn
belül gyűjteményeik nagy részét digitalizálni. A könyvkiadók még a
frissen kiadott könyvek digitalizálására sem fognak költeni. Az interneten
való jelenléthez viszont nagy tömegű tartalomra van szükség, amely nagy
tömegű fogyasztóhoz jut el - szükségből, vagy kötelezettségből.
És ha oktatás céljára ebook-gyűjteményeket teszünk ingyenesen
elérhetővé, az ebook funkciót kap, és a társadalom nagy csoportjait
érintő problémáját (a drága tankönyvek problémáját) oldhatja meg. Az
egyetem pedig, amelyek ma az egyetlen tudományos kutatásra, kísérletezésre
alkalmas bázis, kihasználhatja az alkalmat, hogy régi fényét és tekintélyét
visszanyerje. Mert a Honfoglalás 2.0-t, a nemzet visszafoglalását most már
ideje lenne elkezdeni. |